Joomla jest niezwykły! Bo Ty dodajesz zawartość, a strony tworzy Joomla! Oczywiście, decydujesz, gdzie, co, jak, kiedy ma być opublikowane.

Obrazowo można powiedzieć, że gromadzisz materiały, jak zbiory w bibliotece, a Joomla wybiera odpowiednie teksty, obrazy, dźwięki, filmy i umieszcza je w witrynie.

Przemyśleć, co i jak gromadzić. Projekt zawartości to odpowiedź na trzy pytania:

  • co będzie publikowane w witrynie, a więc jakie materiały gromadzić?
  • jakie informacje udostepniać w artykułach, a jakie za pomocą komponentów?
  • jak porządkować, jak pogrupować gromadzone materiały?
{mospagebreak title=Treści serwisu}

Na pewno chcesz tworzyć dobrą witrynę. Joomla Ci pomoże, ale nie zastąpi. Rozważ więc:

Cele serwisu:

Internauci chcą realizować swoje cele, zaspokajać swoje potrzeby. Aby więc utrafić z celami serwisu w potrzeby odwiedzających, określ:

  • adresatów witryny
  • czynności, które będą wykonywać podczas wizyty

Następnie zdefiniuj na tej podstawie w kilku punktach 4-6 (nie więcej), jakie oczekiwania, jakie potrzeby internautów będzie zaspokajac witryna.

Zakres materiałów

Na podstawie celów, określ, jakie mają być treści serwisu. Spójrz na tę kwestię, jak sprzedawca, który wystawia swój towar, swoją ofertę klientom: chcesz tego - proszę bardzo, szukasz tego - jest tutaj, to ci jest potrzebne - pobierz stąd.

Gdy konkretnie określisz adresatów witryny, gdy określisz cele wynikające z ich potrzeb i oczekiwań, uda Ci się wypracować taki projekt zawartości, którym i Ty, i użytkownicy będą usatysfakcjonowani.

Szkic spisu treści

Najlepiej, aby projekt zawartości przybrał postać szkicu spisu treści, jeszcze nie spisu, ale właśnie szkicu.

Uwzględnij w nim wszystkie elementy zawartości, jakie uznajesz w tym momencie za ważne i potrzebne. Aby nie zapomnieć o czymś istotnym, przejrzyj opublikowany w serwisie www.uzytecznosc.pl arykuł Anatomia witryny.

{mospagebreak title=Trzypoziomowa struktura}

Masz gotowy szkic spisu zawartości? Zgoda, szkic to szkic, a nie coś gotowego! Trzeba go więc przekształcić w projekt zawartości, spis planowanych treści. Ustalić, które są najważniejsze, które mniej ważne, pogrupować, a także dostosować do struktury zawartości Joomli.

Wszelka zawartość w Joomla ma trzypoziomową strukturę. W przyszłości możliwe będzie zaprojektowanie dowolnej struktury. Aktualnie masz do dyspozycji trzy poziomy:

  • pozycje - to podstawowe, pojedyncze elementy zawartości: tekst artykułu, obraz w galerii, dokument w plikowni, odnośnik do strony WWW, adres email, itp.
  • kategorie - to kolekcje, zbiory pozycji zgrupowanych ze względu na jakieś kryterium, np. temat, rodzaj, typ,
  • sekcje artykułów i komponenty - to kolekcje kategorii, myśl o nich jak o kontenerach, pojemnikach, pudełkach, w których grupujesz kategorie.

Każda pozycja należy do jakiejś kategorii, a każda kategoria do sekcji lub komponentu. Kategoria nie może istnieć bez sekcji lub poza komponentem, a w sekcji artykułów lub w komponencie musi być przynajmniej jedna kategoria!

Przejrzyj swój szkic spisu treści. Ustal:

  • na jakie sekcje podzielić planowaną zawartość,
  • jakie w poszczególnych sekcjach wyodrębnić kategorie.

Podział na sekcje i kategorie będzie pomocny przy tworzeniu menu witryny, ale jest to podział ważny przede wszystkim dla zaplecza, a nie dla strony frontowej. Ma pomóc Tobie i redaktorom gromadzić zawartość, umieszczać każdy materiał w odpowiednim miejscu.

Podział na sekcje i kategorie jest potrzebny również po to, aby tworząc menu serwisu, wskazać Joomli, z których sekcji i z których kategorii ma wybierać materiały do prezentacji na poszczególnych stronach.

Wszystkie niezbędne informacje o tworzeniu sekcji i kategorii znajdziesz w ekranach pomocy - wystarczy przycisnąć ikonę lub odnośnik Pomoc w panelu administracyjnym. Możesz się również zapoznać z nimi w serwisie Polskiego Centrum Joomla:

{mospagebreak title=W artykułach i w komponentach&heading=Projekt zawartości}

Zawartość w Joomla dodajesz korzystając z dwóch opcji w menu administratora ⇒ Artykuły [ang. Content] i ⇒ Komponenty [ang. Components]:

{mosimage}

Artykuły to krótkie informacje albo szersze opracowania zawierające prezentacje, opisy, wyjaśnienia, interpretacje, oceny, opinie, komentarze, itd. o swobodnie kształtowanej przez autorów strukturze, odnoszące się do rzeczywistości bądź świata fikcyjnego.

Natomiast w komponentach gromadzone są informacje o określonej strukturze, podzielone na segmenty, dzięki czemu łatwo nimi manipulować. Komponenty służą m.in. do gromadzenia różnego typu katalogów - produktów, ofert, adresów internetowych, galerii obrazów, zbiorów przepisów, np. kulinarnych, itd.

W standardowej instalacji Joomla udostępnia Ci sześć komponentów umożliwiających zarządzanie najbardziej typowymi informacjami: Banery, Kontakty, Linki, Sondy, Spinacz RSS i Syndykator (umożliwia udostępnianie wieści RSS z Twojej witryny).

Bogactwo komponentów!

Planując zawartość serwisu, trzeba zdecydować, jakie informacje będą gromadzone i udostępniane w artykułach, a jakie za pomocą komponentów.

Dla osoby rozpoczynającej przygodę z Joomla może to być kłopotliwa decyzja, bo wymaga pewnego rozeznania w możliwościach. Wystarczy wszakże na początek, że już wiesz, iż do gromadzenia i prezentacji niektórych treści możesz zastosować komponenty.

Jeśli chcesz zorientować się, jakie komponenty są dostępne i do czego służą, skorzystaj z poniższych adresów:

Aby dowiedzieć się, jak instalować dodatkowe komponenty, zapoznaj się z instrukcjami umieszczonym w serwisie Polskiego Centrum Joomla:

Pierwszy z nich wywolasz równiez w panelu administracyjnym, gdy wybierzesz z menu administratora pozycję Instalatory ⇒ Komponenty.

Ciasteczka